MEKLĒT

Diedzējumi: kā audzēt savu ilgdzīvošanas pārtiku un uzvarēt pavasara nogurumu.


Pavasara nogurums. Tas skar gandrīz visas. Īpaši, ja esi sieviete pēc 40. Zinu to no savas pieredzes.

Marts ir mēnesis, kad laukā vēl viss ir pelēks; bet mēs zinām, ka kaut kur dziļi zemē daba uzkrāj spēkus. Arī mums ir laiks uzkrāt spēkus, lai silto gadalaiku sagaidām veselas, slaidas un līdzsvarotas.
Veselīga ēšana ir viens no labākajiem veidiem, kā rūpēties par sevi, cīnīties ar ikdienas stresu un aizkavēt priekšlaicīgu novecošanu, īpaši mums, sievietēm pusmūžā.

Tradicionāli mēs ar pavasara nogurumu cīnāmies iegādājoties multivamīnus. Un tas ir ļoti pareizi.

Bildē, es, Inese Millere
Multivitamīni, pavasari (patiesībā visu gadu, lai pavasarī nebūtu 'jādzēš hroniskā noguruma ugunsgrēks') būtu obligāti jālieto. 

Es personīgi lietoju multivitamīnus jau 30+ gadus ik dienas, un mans bioloģiskais vecums ir 10 gadus mazāks nekā mans faktiskais (50+). 

Tiesa pārkāpjot 50 gadu slieksnim es pārgāju uz bioloģiski aktīviem dabīgiem vitamīniem no Vision un izjutu milzīgu atšķirību savā pašsajūtā un izskatā.

Papildus pavasaros daudzas no mums audzē vitamīnus uz palodzes. Tie varētu būt sīpolloki, vai kas cits.

Tomēr ir vēl viens ekonomisks veids, kā papildināt savus vitamīnu krājumus – diedzējumi.   

Kas ir diedzējumi?

Diedzējumi ir diedzēti graudi vai sēkliņas. Tie ir  bagāti ar vitamīniem, organismam ļoti nepieciešamām aminoskābēm, minerālvielām un citām bioloģiski aktīvām vielām.  

Dīgstos daudz A, B grupas, C, D un E vitamīna, teju visi nepieciešamākie mikroelementi (kālijs, fosfors, magnijs, cinks, kalcijs, mangāns, dzelzs un citi), fermenti, florofils un šķiedrvielas. Turklāt, ja ar diedzēšanu nodarbojies pati, tā ir garantija, ka ēdīsi veselīgi bez jebkādu ķimikāliju klātbūtnes.

Ko diedzēt?

Diedzēt var gandrīz jebkuras sēkliņas. No graudiem vispiemērotākie ir mieži un rudzi (apēdami arī paši graudi), no sēklām īpaši pikantu garšu ir redīsu, sinepju, kressalātu, sīpolu dīgsti. Savukārt lēcas un Ķīnas pupiņas ir tumīgi miltainas. Maiga garša ir diedzētām saulespuķu sēkliņām, taču jāņem vērā, ka tās asno lēni.

Nekad nediedzē kodinātas sēklas (ko izmanto lielu platību apsēšanai)! Izvēlies organiskas sēklas, kas domātas diedzēšanai – tās būs vislabākās tavai veselībai.  

Kā ēst diedzējumus?

Diedzējumus vari pievienojot ikdienas maltītei, tādējādi ievērojami uzlabojot ēdiena uzturvērtību.

Visvienkāršāk sabērt, piemēram, redīsu vai sinepju sēkliņu dīgstus uz sviestmaizes. Vari tos iejaukt (kopā ar dillēm un lociņiem) graudainā biezpienā.

Saldai versijai tīrkultūrā vai jogurtā iekaisi diedzētus graudus un kaltētas dzērvenes vai ķiršus, vai ievārījumu.
 
Kviešu dīgsti palīdz arī notievēšanai. Tie noderēs, ja tu centies atbrīvoties no ziemas tauku krājumiem. Pastāv uzskats, ka tie veicina vielmaiņu un mazina apetīti. Kad asni izauguši sprīdi gari, no tiem izspiež sulu. Pietiek ar mazu mēriņu – lai gan veselīga un iedarbīga, sula nekāds kārums nav, daudz neiedzersi, tāpēc to vari atšķaidīt ar kādu dārzeņu biezsulu, būs gan baudāmāk, gan vitamīnu vairāk.